Inzichten
Onze expert geeft VOKA-ondernemers inzicht in verzekeringsnoden en -oplossingen op het vlak van transport
In het meinummer van het VOKA-magazine Ondernemers schetst onze expert Bart Rogiest een beeld van de risico’s, valkuilen en mogelijke verzekeringsoplossingen bij transportactiviteiten. Hierbij vindt u de integrale versie van dit veelgelezen artikel.
Zoals alle geïndustrialiseerde landen kent België een consumptiemaatschappij. Om die draaiende te houden, hebben we transport nodig. Zonder transport blijven de winkels immers leeg: van de boter in uw frigo tot de inkt in uw printer, alles moet vervoerd worden.
Wie draait op voor schade aan goederen tijdens het transport ervan?
De risico’s tijdens het transport van goederen zijn niet bij iedereen gekend. Vaak denkt men ten onrechte dat de professionele vervoerder altijd volledig aansprakelijk is. Als eigenaar van goederen die u vervoert of laat vervoeren doet u er dus goed aan om uw goederen te verzekeren. In welke mate u als eigenaar risico loopt, hangt af van het gekozen transportmiddel (over de weg, per spoor, over water, door de lucht) en de toegepaste verkoopsvoorwaarden.
Onderscheid cargoverzekering en CMR-verzekering
Al te dikwijls hoort men goederenbelanghebbenden zeggen dat een transportverzekering niet nodig is als de vervoerder een goede CMR-verzekering heeft. Het is echter uiterst belangrijk een onderscheid te maken tussen een CMR-verzekering en een cargoverzekering.
Een CMR-verzekeraar dekt de aansprakelijkheid en de belangen van de vervoerder voor schade aan goederen van derden tijdens het transport over de weg. Bij een schadegeval waarbij de vervoerder geen fout toegewezen kan worden, zal de verzekeraar terecht tussenkomst weigeren. Denk daarbij maar aan schade of vertraging die te wijten is aan een verkeersongeval waarvoor de vervoerder niet aansprakelijk is of aan omstandigheden die hij niet had kunnen voorzien, zoals overmacht (bv. een brug die instort, blikseminslag, aardbeving).
Bovendien mag men niet uit het oog verliezen dat de aansprakelijkheid van een landvervoerder vaak beperkt blijft tot 8,33 STR (ongeveer €10) per kg. Vooral voor goederen met een hoge waarde in verhouding tot hun gewicht speelt die beperking een grote rol. Denk bijvoorbeeld aan ICT-materiaal, kledij, medicijnen en alcoholische dranken. Dat zijn niet toevallig de goederen die uit de statistieken naar voren komen als de meest diefstalgevoelige.
Een cargoverzekering is dan weer een zaakschadeverzekering die, los van elke aansprakelijkheidsdiscussie, de goederen zelf verzekert voor de risico’s die zich tijdens het transport voordoen. Bovendien maakt een cargoverzekering het mogelijk om niet alleen de goederen maar ook de verhoopte winst te verzekeren. Ook het vrijwillig verblijf in eigen of eender welk magazijn kan verzekerd worden (in een stock- en-transitpolis).
Rol van uw makelaar
Er bestaat een groot aanbod aan transportverzekeringsproducten en polisvoorwaarden die voor een leek niet te begrijpen zijn. U kunt dus best van het advies van een professionele verzekeringsmakelaar gebruik maken om die cargopolis te kiezen die precies past bij uw behoeften en situatie. Van Dessel helpt u met plezier verder.
Delen