Inzichten
Steeds meer ongevallen met e-steps: welke verzekeringen zijn nodig?
De elektrische step wint snel aan populariteit. Het aantal ongevallen met dit vervoersmiddel stijgt jammer genoeg meer dan evenredig mee. Welke verzekeringen komen tussen bij een ongeval en wat kunt u als werkgever doen om uw personeel tijdens het woon-werkverkeer te beschermen?
E-steps: handig en populair, maar niet zonder risico
Elektrische steps worden alsmaar populairder als vervoersmiddel. Vooral in de steden kent het gebruik een enorme groei omdat de wendbare gemotoriseerde steps ideaal zijn om de files en het drukke verkeer te omzeilen en vlot de laatste kilometer(s) van een multimodaal woon-werktraject af te leggen.
E-steps brengen helaas ook heel wat risico’s met zich mee. Omdat dit vervoersmiddel nog relatief nieuw is, moeten andere weggebruikers nog leren om er rekening mee te houden. Ook vertonen veel gebruikers risicovol rijgedrag omdat de meeste verhuursystemen een betaling per minuut hanteren. Bovendien dragen e-stepbestuurders maar zelden een helm en parkeren ze de step na hun rit willekeurig op een voetpad, straat of plein. Met hun kleine wielen zijn elektrische steps ook gevoelig voor oneffenheden in de weg.
Meer ongevallen, ernstige gevolgen
Kortom, e-steps vormen een uitdaging voor de verkeersveiligheid. De ongevallenstatistieken tonen aan dat de nood hoog is: op een jaar tijd is het aantal letselongevallen met elektrische steps met maar liefst 150% toegenomen. Waar er in 2020 ongeveer 400 ongevallen opgetekend werden, steeg dat aantal in 2021 al boven de 1.000. Volgens Vias, het voormalige Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, zijn het er waarschijnlijk zelfs nog veel meer, omdat de eenzijdige ongevallen (zonder andere weggebruiker) niet in de statistieken terechtkomen.
Buiten het snel stijgend aantal incidenten met e-steps is ook de ernst van de ongevallen alarmerend: een aanzienlijk deel van de slachtoffers loopt zware verwondingen op, vooral aan het hoofd en de bovenste ledematen.
Komt de verzekering tussen bij een ongeval?
Lichamelijke schade en schade aan derden
Op verzekeringsvlak wordt er een onderscheid gemaakt tussen e-steps met zadel en e-steps zonder zadel.
- E-steps met zadel vallen onder de categorie ‘bromfietsen’ en volgen de verzekeringsprincipes die op die categorie van toepassing zijn.
- Voor e-steps zonder zadel gelden andere regels. Zo zijn deze voertuigen bijvoorbeeld niet toegelaten op de openbare weg als ze sneller dan 25 km/u rijden. De verzekeringsmodaliteiten zijn te vergelijken met die van elektrische fietsen. Schade door een ongeval met een elektrische step zonder zadel wordt meestal gedekt door één van de persoonlijke verzekeringen.
- De persoonlijke ongevallenverzekering dekt de lichamelijke schade die de bestuurder van de e-step oploopt.
- Is de bestuurder van de e-step in fout en veroorzaakt hij bij het ongeval schade aan derden, dan vergoedt de familiale verzekering de materiële en lichamelijke schade die de andere betrokken partijen lijden.
Werknemers die tijdens hun woon-werkverkeer een ongeval hebben, kunnen rekenen op tussenkomst van hun arbeidsongevallenverzekering.
Materiële schade
Diefstal van en materiële schade aan een eigen step worden niet door andere verzekeringen gedekt. Sommige verzekeraars bieden daarvoor een aparte e-stepverzekering aan, die eventueel ook pechbijstand kan omvatten.
Schade veroorzaakt met een deelstep
Bij gebruik van een gehuurde deelstep moet u bij lichamelijke schade beroep doen op uw eigen verzekering. Ook voor schade aan derden moet u uw persoonlijke familiale verzekering aanspreken.
Wegwerkongevallen vermijden: ook een uitdaging voor werkgevers
Specifieke cijfers over ongevallen met e-steps in het kader van woon-werkverkeer zijn niet voorhanden, maar er mag aangenomen worden dat ze de sterk stijgende tendens van het aantal fietsongevallen tijdens woon-werkverplaatsingen volgen (+32% in de periode van 2015 tot 2019).
Werkgevers staan mee voor de uitdaging om wegwerkongevallen met de (elektrische) fiets, speed pedelec en e-step te helpen voorkomen, want ze worden dubbel getroffen: ongevallen van hun werknemers brengen niet alleen de organisatie en de continuïteit van het werk in het gedrang, ze maken ook de premie voor de arbeidsongevallenpolis duurder. Preventie wordt dus meer dan ooit het sleutelwoord.
Delen