Inzichten
Gsm'en achter het stuur: hoe blijft u in regel?
Gsm’en achter het stuur is levensgevaarlijk, dat bewijzen de ongevallenstatistieken zwart op wit. Het is dan ook bij wet verboden. Alle sensibiliseringscampagnes ten spijt blijken heel wat chauffeurs het toch niet te kunnen laten: twee op drie Vlaamse automobilisten geven toe dat ze tijdens het rijden wel eens bellen of een bericht lezen. De politie is niet mals en schrijft boetes tot 200 euro uit voor inbreuken. Maar de wetgeving rond gsm-gebruik in het verkeer is niet altijd duidelijk, want we krijgen er regelmatig vragen over in het kader van rechtsbijstand. Daarom zetten we de spelregels nog eens op een rijtje.
De regelgeving rond het gebruik van gsm’s en smartphones is opgenomen in artikel 8.4 van de wegcode: “Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.”
Vooral de termen ‘stilstaan en geparkeerd zijn’ en ‘gebruik maken van’ vormen bij de interpretatie van deze regel voer voor discussie:
- Valt wachten voor het rode licht ook onder ‘stilstaan en geparkeerd zijn’?
- ‘Gebruik maken van een draagbare telefoon’, betekent dat alleen maar bellen, of ook een bericht sturen of een app gebruiken?
In gerechtelijke geschillen wordt voor de definitie van ‘stilstaan en geparkeerd zijn’ naar volgende bepalingen verwezen:
- Een voertuig staat stil als het voertuig niet beweegt gedurende de tijd nodig om te laden of te lossen of om in of uit te stappen.
- Een voertuig is geparkeerd als het langer stilstaat dan de tijd nodig om te laden of te lossen of om in of uit te stappen.
Daaruit kunnen we afleiden dat voor het rode licht staan niet onder ‘stilstaan en geparkeerd zijn’ valt. Uw smartphone of gsm gebruiken terwijl u voor het rode licht of in de file staat, is dus strafbaar.
‘Gebruik maken’ van een gsm of smartphone omvat trouwens alle handelingen die u met het toestel kunt uitvoeren: telefoneren, maar ook berichten lezen en sturen, apps gebruiken, …
Let wel: deze regels gelden voor het gebruik van een draagbare telefoon die u in de hand houdt. Handenvrij bellen is wel toegestaan tijdens het rijden, zolang u de toetsen van het toestel niet gebruikt. Maar wees u ervan bewust dat de meeste gevaarlijke effecten van gsm’en achter het stuur ook optreden als u handenvrij belt!
Een veelvoorkomende misvatting is bovendien dat de regelgeving rond het gebruik van gsm’s en smartphones niet van toepassing is voor fietsers, bromfietsers en ruiters. Maar ook zij vallen volgens het verkeersreglement onder de noemer ‘bestuurder’ en moeten dus dezelfde regels respecteren.
Meer weten over rechtsbijstandsverzekering?
Lees meer informatie over rechtsbijstandsverzekering
Met dank aan DAS en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde voor de informatie.
Delen