Overslaan en naar de inhoud gaan

Employee benefits (EB), zoals een groepsverzekering of een hospitalisatieverzekering, zijn haast niet meer weg te denken uit een hedendaags verloningspakket. Deze extralegale voordelen beschermen uw werknemers tegen de financiële risico’s van ziekte, ongeval, pensionering of overlijden. Doorgaans vormen ze voor bedrijven een belangrijk instrument om personeel aan te trekken en gemotiveerd te houden. Als werkgever heeft u het voordeel dat een groepsverzekering 100% aftrekbaar is als kost voor de vennootschap.

Val terug op de knowhow van een ervaren partner

Voor het aanbieden van employee benefits doet u best beroep op een partner met kennis van zaken. Want uw employee-benefits-plan levert pas succes op als het de juiste dekkingen bevat, de financiering goed zit én de voordelen op een duidelijke manier aan uw werknemers gecommuniceerd worden. Bovendien gaat het om complexe fiscale producten waarop de wetgever streng toekijkt. Ook nauwe opvolging is nodig, omdat er regelmatig wijzigingen in de wetgeving zijn.

U bepaalt zelf welke voordelen u aanbiedt

Uw employee-benefits-pakket kan diverse componenten omvatten:

  • pensioenopbouw;
  • overlijdensdekking;
  • plan gewaarborgd inkomen (arbeidsongeschiktheid als gevolg van ziekte en (privé-)ongevallen);
  • plan medische kosten (hospitalisatie, tandzorg, ambulante kosten, ...).

U kunt ook kiezen voor een minder klassieke vorm:

  • Een cafetariaplan geeft uw werknemers een zekere inspraak in de samenstelling van hun pakket met extralegale voordelen. Binnen een bepaald budget kiezen ze zelf de waarborgen die voor hun privésituatie het meest geschikt zijn.
  • Een bonusplan is een interessant alternatief voor een cash uitgekeerde bonus. In functie van het behalen van één of meer objectieven wordt bij zo’n plan een storting in een groepsverzekering gedaan.

Uw huidige EB-plan onder de loep genomen

Hebt u al een employee-benefits-plan, dan kunt u bij ons terecht voor een audit. Zo’n analyse leert u heel wat over uw lopende groepsverzekering:

  • Respecteert mijn plan de huidige wetgeving?
  • Is de kosten- en tariefstructuur wel optimaal?
  • Wat is het rendement van mijn plan? En is dit in lijn met het opgelegde rendement door wetgeving?
  • Hoe zit het met de solvabiliteit en reactiesnelheid van de verzekeringsmaatschappij achter mijn plan?
  • Maakt mijn plan gebruik van de beschikbare online systemen?

Waarom samenwerken met Van Dessel voor uw employee benefits?

  • Wij begeleiden u zowel bij de opstart van een nieuw employee benefits-plan als bij de overname van een bestaand pakket.
  • Maatwerk is in deze materie belangrijker dan ooit. Wij ontwerpen of herwerken uw plan steeds in overleg en in functie van uw HR-beleid en budget.
  • Employee benefits worden vaak onderschat door uw werknemers. Enerzijds door hun complexiteit, anderzijds door onvoldoende communicatie over de voordelen. Via infosessies zorgen wij dat uw werknemers hun voordelen begrijpen en naar waarde schatten.
  • Als werkgever krijgt u van ons jaarlijks een inventarisdocument met een overzicht van alle benefits.
  • Wij bieden ondersteuning voor ondernemingen die in het buitenland actief zijn. Dankzij ons lidmaatschap in internationale netwerken stellen we employee benefits-plannen op die perfect afgestemd zijn op de lokale wetgeving.
  • Employee benefits veranderen voortdurend door wetswijzigingen, de evolutie van de financiële markten en de bevolking, … Wij houden uw plan steeds up-to-date via nauwgezette monitoring, opvolging en begeleiding.

Op de hoogte blijven van het belangrijkste verzekeringsnieuws? Registreer u voor onze driemaandelijkse nieuwsbrief.

Bekijk onze vorige nieuwsbrieven