Overslaan en naar de inhoud gaan

"Zonder geëngageerde werknemers kan ons bedrijf niet blijven groeien."

CEO Patrick over het belang van tevreden medewerkers en buren

“Of de witte villa een speciale betekenis heeft voor mij? Natuurlijk, want ik heb er tot mijn twaalfde in gewoond. Later trouwens nog een aantal jaren, toen ik al in het bedrijf actief was. Maar het zijn vooral de herinneringen aan Radio Horizon die ik koester. De studio van onze radiozender was jarenlang gehuisvest op de zolderverdieping van de villa.

Al van kindsbeen af had ik een grote passie voor het medium radio. In 1980 ben ik erin geslaagd om zelf een zender op te richten. Een tweetal jaar later fusioneerde die met Radio Horizon, een zender waar ik in die tijd enorm naar opkeek. Het was echt een “from zero to hero”-verhaal voor mij: ik ben gestart als DJ in de uitzending op vrijdagnacht tussen 1 en 3. Tien jaar later was ik programmadirecteur en deed ik liveprogramma’s, nieuws en draaide ik op fuiven.

Mijn activiteiten voor de radio heb ik lang gecombineerd met studies en werk. Uiteindelijk ben ik er pas in 1996 mee gestopt. Radio Horizon bleef nog wel een tijdje vanop onze zolder uitzenden, maar het ging snel bergaf toen de andere drijvende krachten ermee ophielden. Af en toe zien we elkaar nog eens terug en fantaseren we over een nieuwe start, maar die plannen komen niet van de grond.

Met de villa verdwijnen er dus wel mooie herinneringen, maar verder doet de afbraak me verbazend weinig. Ik denk dat ik eerder ‘geïmpressioneerd’ ben dan ‘geëmotioneerd’: als ik de plannen voor de nieuwbouw zie, dan weet ik dat er iets prachtigs in de plaats zal komen van de afgeleefde villa. En dat is een grote troost.

Patricks verhaal over de witte villa

"De villa als thuisbasis van Radio Horizon is een fijne herinnering die verdwijnt, maar wat in de plaats gaat komen is zoveel malen mooier."

Ik ben ook wel enorm trots op het fantastische gebouw dat hier binnenkort zal verrijzen. Het zal nog beter zijn dan de nieuwbouw die er al enkele jaren staat, want we leren uit de fouten die we daarbij gemaakt hebben. Bovendien is er in het toekomstige kantoor plaats voor extra’s zoals een ontspanningsruimte, kleedkamers, een polyvalente zaal, ... Ik vind zulke faciliteiten belangrijk, omdat ik geloof dat onze medewerkers er gelukkiger van worden. Ze brengen hier tenslotte heel wat uren door, dan kunnen we er maar beter voor zorgen dat ze dat in de best mogelijke omstandigheden doen.

Dat sluit trouwens ook perfect aan bij onze bedrijfsfilosofie. We willen onze mensen hun verantwoordelijkheid laten opnemen binnen de vrijheden die hun gegund worden. Dat is voor mij alleszins het model voor het bedrijf van de toekomst. Je kan geen engagement verwachten van je medewerkers als je hen geen vertrouwen schenkt en ruimte voor inbreng geeft. En die betrokken werknemers zijn nu eenmaal broodnodig om onze organisatie en onze dienstverlening naar een hoger niveau te blijven tillen.

Naast de relatie met de klant vinden we ook een goede verstandhouding met onze buren van groot belang. Dat is altijd al zo geweest en bij de nieuwbouw is dat niet anders. Een grappige anekdote daarover: met het zwembad dat bij de oude villa hoorde, werden er vroeger regelmatig poolparty’s georganiseerd. In 1976 vond er een memorabel feest plaats waarbij Gigi L’Amoroso midden in de nacht zo luid uit de boxen knalde, dat onze buren in de Bastijnstraat het zich nu nog herinneren. Toch waren diezelfde mensen onlangs de eersten om zich tijdens het buurtonderzoek akkoord te verklaren met de plannen voor het nieuwe gebouw. Onze buren leven echt met ons mee en staan 100% achter ons bedrijf, wat we enorm appreciëren. Intussen tonen we onze waardering wel op een andere manier en zorgen we voor muisstille weekends, want dan is er hier geen activiteit én mogen ze gebruik maken van onze parking. Hopelijk een solide basis voor alle toekomstige bouwwerken en uitbreidingen! (lacht)

 

Lees ook deel 1, 2 en 3 van deze reeks: directiesecretaresse Martine over de diepe wortels van het familiebedrijf Van Dessel, directielid Chris over de ondernemende houding die Van Dessel kenmerkt en schademanager Nancy over hard werken en plezier maken bij Van Dessel.

Op de hoogte blijven van het belangrijkste verzekeringsnieuws? Registreer u voor onze driemaandelijkse nieuwsbrief.

Bekijk onze vorige nieuwsbrieven