Inzichten
Van Dessel deelt employer branding-beleid tijdens VOKA-event: “Onze mensen zijn cruciaal voor het succes van onze organisatie”
Tijdens de Family Business Happening van werkgeversorganisatie VOKA deelden CEO’s, HR-verantwoordelijken en experten hun ervaringen, expertise en tips voor een succesvolle employer branding voor familiebedrijven. Onze HR-directeur Ronald Van de Velde lichtte toe hoe belangrijk employer branding voor ons bedrijf is en hoe we bij Van Dessel aan een sterk werkgeversimago bouwen.
Begin juni was Van Dessel gastheer voor de Family Business Happening van VOKA. De focus van dat event lag op het thema ‘employer branding bij familiebedrijven’: hoe kan een uitgekiende employer branding-strategie familiale bedrijven helpen om hun business te boosten? Tijdens een panelgesprek met vier CEO’s en HR-verantwoordelijken van familiebedrijven en twee specialisten in employer branding werden succesvolle recepten, ervaringen en expertise gedeeld.
Onze HR-directeur Ronald Van de Velde lichtte toe hoe employer branding bij Van Dessel aangepakt wordt: “Employer branding ligt ons als familiebedrijf sowieso erg nauw aan het hart. Het zit in ons DNA om goed voor onze mensen te willen zorgen. Maar we kunnen er ook gewoon niet naast, want verzekeringsadviseur is een knelpuntberoep geworden. Het is dus al niet eenvoudig om onze vacatures ingevuld te krijgen. Neem daarbij de kleine instroom aan afgestudeerden en het allesbehalve sexy imago van de verzekeringssector: dan weet je dat het voor ons gewoon van cruciaal belang is om ons imago als werkgever voortdurend te versterken.
We zetten heel erg in op aantrekken en behouden van goede medewerkers. Onze mensen zijn immers allesbepalend voor het succes van onze organisatie. Wij verkopen geen tastbaar product, alles hangt af van de mensen die onze diensten verlenen. We zijn er rotsvast van overtuigd dat gelukkige medewerkers tevreden klanten maken, dus stellen we alles in het werk om het onze mensen zo aangenaam mogelijk te maken.
Het belangrijkste in employer branding is om authentiek te zijn en steeds jezelf te blijven. Bij Van Dessel werken we veel vanuit buikgevoel. Natuurlijk weten we als bedrijf wie we zijn en waar we voor staan, maar voelen onze medewerkers dat ook zo aan en kunnen ze dat ook uitdragen naar onze klanten? Wat we echt niet willen, is dat er een gap zou zijn tussen de verwachtingen van onze medewerkers en wat ze dagdagelijks op de werkvloer ervaren. Daarom hebben we een uitgebreid employee experience-onderzoek gevoerd om ons employer branding-beleid goed op te rails te zetten. We kennen nu goed onze sterktes en zwaktes als werkgever en hebben een houvast om al onze acties in het kader van ons werkgeversmerk te stroomlijnen.
We investeren best veel in onze employer branding. Dat is een bewuste aanpak, omdat we ervaren dat onze mensen door het aangename werkklimaat graag bij ons aan de slag zijn én blijven. We doen heel wat om onze medewerkers te behouden, maar de basis voor onze hoge retentiegraad leggen we eigenlijk al in de fase van rekrutering en selectie: door heel gericht te zoeken naar persoonlijkheden die echt bij ons bedrijf passen, vergroten we de kans op een succesvolle samenwerking aanzienlijk. We beloven onze klanten een langetermijnrelatie, dus willen we die ook voor onze medewerkers. We merken trouwens dat onze klanten net dat als één van onze grootste troeven ervaren: dat zij jarenlang samenwerken met dezelfde contactpersoon die hun dossier door en door kent.
Onze mensen zijn allesbepalend voor het succes van onze organisatie. Wij verkopen geen tastbaar product, alles hangt af van de mensen die onze diensten verlenen. We zijn er rotsvast van overtuigd dat gelukkige medewerkers tevreden klanten maken, dus stellen we alles in het werk om het onze mensen zo aangenaam mogelijk te maken.
Tijdens de coronacrisis hebben we sterk ingezet op de connectie met onze medewerkers, die omwille van de maatregelen bijna allemaal voltijds moesten telewerken. We hebben getracht om via interne communicatie de betrokkenheid zo groot mogelijk te houden. Maar we merken dat onze mensen heel erg uitkijken naar het moment dat ze kunnen terugkeren naar de werkvloer, want we horen heel vaak dat ze het contact met hun collega’s op kantoor missen.
Als ik één gouden tip moet geven voor een succesvolle employer branding? Wees authentiek en communiceer oprecht, en dat al van bij de aanwerving van je medewerkers. Zo komt niemand voor verrassingen te staan.”
Meer weten over Van Dessel als werkgever? Op onze website vindt u alle informatie over werken bij Van Dessel.
Delen