Inzichten
Fraudeverzekering vs Cyberverzekering: Verschillend?
Een Cyber-verzekering is al enkele jaren ingeburgerd binnen de meeste bedrijven. Meer en meer bedrijven hebben hun niveau inzake Cyber-security al opgekrikt, maar er blijft altijd een rest-risico dat via een verzekering best kan afgedekt worden.
De trigger voor tussenkomst bij een cyberverzekering is een ongeoorloofde toegang in uw systemen via hacking of het binnen brengen van een virus.
Er moet dus altijd een infiltratie geweest zijn in uw eigen IT-systeem.
Een Fraude-verzekering (“Crime-polis”) kent de hogergenoemde trigger niet en dekt quasi elke vorm van misleiding of fraude, zonder dat er een hacking van een IT-systeem moet zijn. De polis gaat dan ook veel verder dan zuiver IT-problemen of IT-schade.
De combinatie van al deze factoren leidt tot minder overzicht van alle financiële- & goederenstromen.
De digitalisering in de wereld in combinatie met op afstand werken, zorgt voor een verhoogd risico voor iedereen in de wereld. Daarnaast is de globalisering van de wereldeconomie een versterkend element. In alle sectoren was er de voorbije jaren een overnamegolf, waardoor de internationale expansie meer en meer realiteit is. De spreiding in diverse landen, diverse sites in een land, etc. zorgt ervoor dat er minder overzicht is van alle financiële- & goederenstromen.
Een wake-up call in dit domein is cruciaal. Vandaag worden 1 op 3 bedrijven getroffen door gevallen van Fraude. Bij de getroffen bedrijven zijn 15 % van de bedrijven slachtoffer voor meer dan € 100.000,00.
Deze cijfers zullen in de toekomst alleen maar toenemen, omdat de fraudeurs telkens intelligenter te werk gaan.
Net zoals bij Cyber-risico’s wordt er snel geredeneerd dat Fraude alleen bij concurrenten kan gebeuren, maar niet bij de eigen organisatie. Een andere misvatting is dat alleen “grote bedrijven” interessante targets zijn. Niets is minder waar.
De 2 belangrijkste vormen van Fraude zijn als volgt op te delen:
-
Externe Fraude: voorbeelden hiervan zijn identiteitsfraude, factuurfraude, phishing, etc.
-
Interne Fraude: voorbeelden hiervan zijn een werknemer die geld op zijn eigen rekening overmaakt, een werknemer die stock verduistert, etc.
Een fraudeverzekering dekt deze twee bovengenoemde vormen van schade uiteraard en reputatieschade is ook automatisch opgenomen.
De drempel om deze polis af te sluiten is trouwens laag. Op basis van 3 eenvoudige parameters kan er al een indicatie worden uitgewerkt op basis van het omzetcijfer, aantal personeelsleden en de activiteit.
Het aantal verzekeraars in deze specifieke nichemarkt is relatief klein, maar de kwaliteit en know-how van de verzekeraars die in de markt actief zijn, is zeer hoog.
Om af te sluiten wensen we nog een belangrijke tip mee te geven in het kader van factuurfraude, de gevaarlijkste situaties zijn facturen van leveranciers waar men niet of weinig mee samenwerkt.
Voorbeelden: een factuur van de garage voor de aankoop van een nieuwe wagen, een factuur voor de plaatsing van ramen, etc...
Fraudeurs proberen vooral op zulke situaties te mikken, waarbij ze de afzender van de factuur in de gaten houden wanneer hij zijn facturen verstuurd. Op dat moment bent U als geadresseerde mee het slachtoffer, waarbij de initiële focus niet bij u lag. Uiteindelijk bent u mee de gedupeerde, want u zal uiteindelijk het geld verkeerdelijk overmaken op een foutieve rekening.
Delen