-
Oplossingen
In de kijker
- Evenementenverzekering
- Verzekering Tienjarige Aansprakelijkheid
- Aansprakelijkheidsverzekering procesgecertificeerde asbestdeskundigen
- Verzekering appartementsgebouwen en buildings
- Cyberverzekering
- ABR-verzekering
- Verzekering Tesla's en elektrische wagens
- Droneverzekering
- VD Manager Solutions
- Machinebreukverzekering
- Yacht- en bootverzekering
- Fraudeverzekering
- Onze aanpak
- Klanten aan het woord
- Inzichten
Ondernemingen
Zelfstandigen & Vrije beroepen
Inzichten
Assuralia legt verzekeringsfraude aan banden met nieuwe databank
Georganiseerde fraude bij autoverzekeringen is een ware plaag voor de verzekeringssector. Cijfers van de Europese koepelorganisatie voor verzekeraars tonen aan dat maar liefst 5 tot 10 procent van de aangiftes frauduleus is. Omdat deze wanpraktijken de verzekeraars én hun verzekerden handenvol geld kosten, probeert Assuralia er in samenwerking met antifraudeorganisatie Alfa Belgium een einde aan te stellen.
Samen met Alfa Belgium ontwikkelde Assuralia een database waarin alle gegevens van aangiftes voor auto-ongevallen verzameld worden. Zo kunnen Belgische verzekeraars nagaan of bepaalde schadegevallen ook al door andere verzekeraars behandeld werden.
Georganiseerde fraude bij autoverzekeringen blijkt immers schering en inslag. Dat bewijst een zaak van een Nederlands koppel dat met 80 onterechte aangiftes wel 180.000 euro binnenhaalde zonder dat hun verzekeraars hen verdachten van fraude. Zulke zaken zijn nefast voor verzekeraars. Het kost hen jaarlijks zo’n 120 tot 240 miljoen euro, een verlies waar finaal alle verzekerden mee voor opdraaien. Dat wilt Assuralia met deze databank voorkomen.
Heel wat Belgische verzekeraars zijn ervan overtuigd dat ze met een nauwere samenwerking het probleem kunnen aanpakken. Zo’n 90% is intussen in het project gestapt dat in het buitenland zijn vruchten al afgeworpen heeft.