-
Oplossingen
In de kijker
- Evenementenverzekering
- Verzekering Tienjarige Aansprakelijkheid
- Aansprakelijkheidsverzekering procesgecertificeerde asbestdeskundigen
- Verzekering appartementsgebouwen en buildings
- Cyberverzekering
- ABR-verzekering
- Verzekering Tesla's en elektrische wagens
- Droneverzekering
- VD Manager Solutions
- Machinebreukverzekering
- Yacht- en bootverzekering
- Fraudeverzekering
- Onze aanpak
- Klanten aan het woord
- Inzichten
Ondernemingen
Zelfstandigen & Vrije beroepen
Inzichten
Wettelijk verplichte keuringen, wie ziet het bos nog door de bomen?
De Belgische wetgeving inzake veiligheid en verplichte keuringen van installaties is een doolhof geworden. Diverse niveaus en instanties hebben hun eigen regels en geplogenheden, waardoor het voor bestuurders/zaakvoerders van een bedrijf onmogelijk is geworden om alles netjes in kaart te brengen en op te volgen.
Op verzekeringsvlak springen uiteraard de keuringen in het oog die verplicht worden vanuit de wetgeving inzake gebouwen. Keuring van elektrische installaties, sprinklersystemen, alarmsystemen, etc.. zijn maar enkele voorbeelden.
Er is echter een grote onwetendheid bij bedrijven inzake alle keuringen die een bedrijf moet respecteren.
De wildgroei door de jaren heen, zorgt voor een vals gevoel van veiligheid bij de meeste bedrijven in België.
Volgende 5 grote issues kwamen aan bod in een enquête bij bedrijven inzake keuringen:
-
Centraal overzicht hebben van een correcte inventaris
-
Up to date kennis over wetgeving
-
Opvolging bij B- en C-attesten
-
Als iemand wegvalt, is de continuïteit weg
-
Veel manueel werk (Excel / Outlook)
Indien er zich een calamiteit zou voordoen, zullen de nodige instanties altijd de benodigde attesten opvragen en het probleem komt pas boven als het te laat is.
In de praktijk ondervinden ondernemers daarnaast zeer veel problemen met het verzamelen van alle nodige attesten om de nodige vergunningen correct aan te vragen. In het kader van de “ontzorging” van onze klanten, wensen wij jullie daarom op de hoogte te houden omtrent positieve tendensen die in de markt ontstaan.
Sinds kort is er een nieuwe speler op de Belgische markt die bedrijven volledig operationeel ontzorgt dankzij hun onafhankelijke keuringssoftware, ARTION. Zij zijn de spil tussen de diverse keuringsorganismen en het betrokken bedrijf. Wij geloven dat een digitale oplossing de manier is om in 2024 het nodige overzicht te bewaren als bedrijf. Hierdoor moet niemand in uw bedrijf nog actief bezig zijn met keuringen en u bent zeker dat alles in orde is. (Keuringen, attesten, wetgeving, opvolging bij B-attesten,…).
Als verzekeringsmakelaar proberen wij onze informatieve rol zo goed mogelijk te brengen en iedereen te wijzen op het belang van de juiste keuringen. In het kader van de steeds verzwarende aansprakelijkheid voor bedrijven, bestuurders, verantwoordelijken, is het essentieel om zo performant mogelijk in regel te zijn.
In het kader van de “ontzorging” van onze klanten, wensen wij jullie daarom op de hoogte te houden omtrent positieve tendensen die in de markt ontstaan.